Motorcycle electronics

Al meer dan 15 Jaar de motorfiets-elektronica specialist

Over accu's en laders:


Wat je moet weten van een motoraccu en (druppel) laders:

WANNEER LADEN ?
Een accu loopt altijd langzaam leeg. Of hij nu aangesloten zit in de motor of is afgekoppeld.
Vooral in de (koude) wintermaanden gaat de conditie van een accu achteruit.
Motorfietsen die dan dagelijks gebruikt worden, zullen weinig of geen problemen ondervinden, maar bij de motorfietsen die de winterstalling in gaan, wordt de accu nog wel eens "vergeten".
Dat is te merken bij de eerste zonnestralen in het voorjaar: De accu's zijn weer niet aan te slepen ! Een diep ontladen accu is al snel 20 tot 30% van zijn conditie kwijt en zal die ook niet meer terug krijgen. Zonde dus. Oplossing: de accu in conditie houden met een lader !

HOE TE LADEN ?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.



LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, diep te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout ! Niet doen. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De grote cycli van diep ontladen en laden
verkort de levensduur
.

ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen we druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8 A/u accu waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er verschillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander de lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of 13,8 Volt wordt bereikt en schakelt weer in als de spanning daalt tot ca. 12,5V. Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm.

Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning. NETADAPTERS? NIET DOEN! Kleine adapters,
die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc.
Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden
we sterk af
 ! Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft !
Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.




NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen.
Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit
. Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te laden.
Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan als volgt te werk: vul de nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst. 
Je hebt dan lang plezier van je accu.

GOEDE DRUPPELLADERS:
Wij hebben verschillende laders in het assortiment die erg goed werken.
Dit zijn computer-onderhouds laders die de accu continu controleren en in goede conditie houden. Een druppellader kan zijn werk pas goed doen, als hij langer dan een halve dag aan de accu gekoppeld zit. Dus even een uurtje laden heeft geen zin..!
Kijk voor de laders bij ons in de webwinkel.

Ronald.

Motorrijden in de file

De spelregels waar een
motorrijder en automobilist
zich aan dient te houden in een file.

 Lees hier verder > 

GoedZicht modules

Geen alarmlichten op je
motor ? Twee koplamen en maar een geeft licht ?
Vergeet je de richtingaanwijzer
wel eens uit te zetten ?
Elke dag de file door ? Voor dit alles hebben wij de perfecte oplossing !

 Lees hier verder > 

GoldWing modules

Een GPS, telefoon, porto of MP-3 speler op de GoldWing willen aansluiten ? MotoTroniX heeft hiervoor DE oplossing..!

 Lees hier verder > 

Contact gegevens:

MotoTroniX

Tel: 085-2019706
Info@mototronix.nl

Naar de Webwinkel:

Autocom Intercom

Autocom
heeft professionele systemen met veel 
mogelijkheden.

Van systemen voor
motor tot motor tot complete intercomsystemen voor
bestuurder en duopassagier
( Logic & Super Pro ).

 Lees hier verder > 

Verlichting

SCHEMERING

Een laagstaande zon in de vroege ochtend en avond. Veel motorrijders gaan in deze tijd naar hun werk en weer terug. Daarom een aandachtspunt, De verlichting op de motor !


 Lees hier verder > 






Copyright © MotoTroniX RS-FEB.-2016. All Rights Reserved.